Vedtægter

Vedtægterne er affattet i overensstemmelse med ‘Bekendtgørelse om beboerrepræsentation’ udsendt af boligministeriet d. 9. september 1997.

§ 1 NAVN OG HJEMSTED

Foreningens navn er Beboerrepræsentationen i Lyngby Søpark efterfølgende kaldet Foreningen.

Foreningens hjemsted er Lyngby-Taarbæk Kommune, Mortonsvej 2-30, og dens adresse er den til enhver tid fungerende formands.

§ 2 FORMÅL

Foreningens formål er at arbejde for lejernes interesse over for udlejer, administrator og offentlige myndigheder m.v. Desuden vil foreningen arbejde for et behageligt miljø med godt naboskab og venlig og hjælpsom omgangstone samt for jævnlig afholdelse af sociale arrangementer.

§ 3 MEDLEMSFORHOLD

Stk. 1 OPTAGELSE

De til enhver tid værende lejere i Lyngby Søpark, Mortonsvej 2-30, er obligatoriske medlemmer af foreningen.

Hvert lejemål udgør 1 medlem.

Stk. 2 UDMELDELSE

Stemmeretten til beboermødet bortfalder samtidig med eventuel opsigelse af lejemålet, dog skal kontingent betales i hele lejeperioden.

Stk. 3 KONTINGENT

Kontingent for det kommende kalenderår fastsættes på det årlige beboermøde. Beløbet opkræves månedsvis af udlejers administrator sammen med huslejen, særskilt specificeret.

Administrator udbetaler det opkrævede beløb kvartalsvis til beboerrepræsentationens bankkonto til dækning af udgifter ved foreningens arbejde i bebyggelsen.

§ 4 BEBOERMØDE

Stk. 1 AFHOLDELSE OG INDKALDELSE

Ordinært beboermøde afholdes én gang årligt i tiden mellem 1. marts og 31. marts, og medlemmerne og udlejers repræsentant indkaldes med mindst 4 ugers varsel.
Indkaldelsen hænges op i alle opgange og offentliggøres samtidig på www.mortonsvej.dk og tilsendes udlejers repræsentant separat. Medlemmer uden adgang til internettet kan på forlangende få indkaldelsen udleveret som print af formanden.
I indkaldelsen angives udover mødested og -tid dagsorden for mødet og der henvises til frist for aflevering af skriftlige forslag, der ønskes behandlet på beboermødet.

Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinært beboermøde og skal gøre det, inden 1 måned efter beslutning er truffet.
Der skal desuden indkaldes til ekstraordinært beboermøde, når mindst 25 % af Beboerrepræsentationen Lyngby Søpark-medlemmerne skriftligt fremsætter krav herom og fremsender motiveret dagsorden, eller når der på et tidligere beboermøde, ordinært eller ekstraordinært, er truffet beslutning herom.
Indkaldelse til ekstraordinært beboermøde sker med mindst 8 dages skriftlig varsel med angivelse af dagsorden.

Stk. 2 KOMPETENCE OG AFSTEMNINGSREGLER

Beboermødet er foreningens højeste myndighed.

Forslag, der ønskes behandlet på det ordinære beboermøde, skal være formanden i hænde senest 14 dage efter mødeindkaldelse.

Forslag om opstilling af kandidater til bestyrelsen samt revisor og revisorsuppleant kan fremsættes på beboermødet.

På beboermødet gives en oversigt over foreningens virke i det forløbne år og det fremtidige arbejde, og det reviderede regnskab omfattende året fra den 1. januar til den 31. december fremlægges til godkendelse.

Beboermødet træffer beslutninger ved simpelt stemmeflertal, dog kræver vedtagelse af forslag om vedtægtsændringer 2/3 majoritet af de afgivne stemmer.

Til beslutninger vedrørende forslag om husorden, jf. lejelovens § 67, kræves, at et flertal af samtlige lejere på et beboermøde stemmer herfor. Såfremt forslaget uden at være vedtaget efter denne regel har opnået tilslutning fra mindst halvdelen af de fremmødte beboelseslejere, afholdes et ekstraordinært beboermøde inden 1 måned, og på dette møde kan forslaget – uanset antallet af fremmødte – vedtages med halvdelen af de afgivne stemmer.

Hvert medlem har én stemme.
Stemmeret udøves af ét husstandsmedlem eventuelt ved fuldmagt. Et medlem kan maksimalt stemme med sin egen stemme og 2 fuldmagter. Udlejeren kan ikke udøve stemmeret for lejeren ved fuldmagt.

Ved ønske om foreningens ophævelse indkaldes til et beboermøde, som kun har dette punkt på dagsordenen. Vedtagelse af ophævelse kan kun ske, når mindst 50 % af samtlige medlemmer møder op til beboermødet, og flertallet af disse stemmer for ophævelse. Er der ikke mindst 50 % af samtlige medlemmer til stede, skal beslutning om ophævelse bekræftes ved en urafstemning blandt alle medlemmer (= skriftlig individuel afstemning blandt alle medlemmer).

Et forslag, der er forkastet på et ordinært eller ekstraordinært beboermøde, kan ikke fremsættes på ny før næste ordinære beboermøde.

Stk. 3 GENNEMFØRELSE

Beboermødet vælger en dirigent, der leder forhandlingerne og lader de nødvendige afstemninger afholde. Beboermødet vælger desuden en referent.

Almindeligvis foregår afstemning ved håndsoprækning, men skal ske skriftligt, når bestyrelsen eller 5 medlemmer kræver det.

Skulle stemmerne på 2 kandidater til bestyrelsen stå lige, foretages omvalg mellem disse. Står stemmerne atter lige, foretages lodtrækning. Står stemmerne om et forslag lige, er det forkastet.

Referat af beboermødet indeholdende de trufne beslutninger og underskrevet af formanden og dirigenten offentliggøres efterfølgende på www.mortonsvej.dk. Medlemmer uden adgang til internettet kan på forlangende få referatet udleveret som print af formanden.

Stk. 4 DAGSORDEN

Dagsorden for det ordinære beboermøde skal indeholde:

1) Valg af dirigent
2) Valg af referent
3) Formandens beretning om foreningens arbejde i det forløbne år og det fremtidige arbejde til godkendelse
4) Kassererens fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent og vedtagelse af budget for det kommende år
6) Behandling af forslag, som er rettidigt modtaget
7) Valg af 3 beboerrepræsentanter
8) Valg af 2 suppleanter
9) Valg af revisor og revisorsuppleant
10)Eventuelt

§ 5 BESTYRELSEN

Stk. 1 OPGAVER OG VALG

Foreningens daglige ledelse varetages af de 3 valgte beboerrepræsentanter og kassereren, kaldet bestyrelsen. Beboermødet foretager valg af bestyrelse og 2 suppleanter for disse. Bestyrelsens medlemmer vælges ved stemmeflertal.

Valgbar som bestyrelsesmedlemmer og revisor og disses suppleanter er enhver lejer og medlemmer af dennes husstand, som bor i en ikke opsagt lejlighed i bebyggelsen.

Genvalg til alle poster i bestyrelsen kan finde sted. På et bestyrelsesmøde i tilslutning til beboermødet konstituerer de nyvalgte sig henholdsvis som formand, kasserer og bestyrelsesmedlem og 1. og 2. suppleant og fastlægger datoen for næste ordinære bestyrelsesmøde.

Når bestyrelsesmedlemmerne er valgt, påhviler det dem at meddele udlejeren resultatet af valget, samt hvem udlejer kan eller skal henvende sig til angående spørgsmål, som skal forelægges foreningen. Samtidig skal bestyrelsen give meddelelse til udlejeren om størrelsen af det kontingent, der er truffet beslutning om

Samtlige beboerrepræsentanter, suppleanter og revisorer er på valg hvert år. Ved opsigelse af lejemål ophører medlemskabet af bestyrelsen samtidig med dato for opsigelsen.

Afgår et bestyrelsesmedlem i utide, overtages vedkommendes bestyrelsespost af en suppleant. På førstkommende ordinære beboermøde foretages suppleringsvalg, så bestyrelsens størrelse og antallet af suppleanter er i overensstemmelse med vedtægternes angivelse.

Afgår revisor eller revisorsuppleant i utide, skal bestyrelsen selv supplere den manglende person. Kan dette ikke lade sig gøre, skal der indkaldes til et ekstraordinær beboermøde med dette ene punkt på dagsordenen. Revisor og revisorsuppleant må ikke være medlem af bestyrelsen eller bestyrelsessuppleant.

Stk. 2 ARBEJDET I BESTYRELSEN

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden finder det nødvendigt, eller når 2 bestyrelsesmedlemmer kræver det. Der afholdes fast 6 bestyrelsesmøder pr. år ligeligt fordelt hen over året, flere møder kan afholdes jf. ovenstående. Suppleanter har lov til at deltage i møderne, men har ingen stemmeret.

Bestyrelsesmøder er lukkede møder. Dog kan bestyrelsen indbyde gæster/beboere til at deltage i mødet uden stemmeret.

Indkaldelse af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter til bestyrelsesmøde finder sted skriftligt med angivelse af dagsorden og med mindst 7 dages varsel.

Ved forfald af bestyrelsesmedlemmer indtræder på det pågældende møde en eller flere suppleanter som bestyrelsesmedlemmer.

Ved forfald af formanden indtræder det valgte bestyrelsesmedlem i dennes sted.

Bestyrelsen aftaler løbende, hvor de enkelte bestyrelsesmøder afholdes.

Under møderne føres beslutningsreferat, som underskrives af af alle bestyrelsesmedlemmer og referenten.

Referater fra bestyrelsesmøder offentliggøres på www.mortonsvej.dk og udleveres af formanden på forlangende til medlemmer uden adgang til internettet.

Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, men er kun beslutningsdygtig, når 3 bestyrelsesmedlemmer eller suppleanter herfor er til stede.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

§ 6 TEGNING OG HÆFTELSE

Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af formanden eller kassereren.

Foreningen hæfter alene ved sin formue, og der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de foreningen påhvilede forpligtelse.

§ 7 REGNSKAB OG FORMUE

Stk. 1 REGNSKAB

Foreningens regnskabs- og kontingent år følger kalenderåret.
Årsregnskabet skal før det ordinære beboermøde være revideret og underskrevet af den på beboermødet valgte revisor.

Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger. Kassereren fører kassebog over samtlige indtægter og udgifter og udarbejder foreningens årsregnskab.

Der udbetales ikke kontant vederlag til hverken bestyrelsesmedlemmer, suppleanter, revisor eller revisorsuppleanter.

Stk. 2 FORMUE

Foreningens eventuelle formue anvendes af bestyrelsen i overensstemmelse med foreningens formål.

I tilfælde af foreningens opløsning skal foreningens formue anvendes til støtte for fremtidige initiativer, der fremmer beboermiljøet i bebyggelsen.

Forslag til anvendelse skal fremlægges på det ekstraordinære beboermøde, hvorpå foreningens opløsning ønskes vedtaget.

——————————————————————–

Vedtægterne er vedtaget på beboermødet den 18. marts 2015.